POLECAM

Jaskinie Punkvy i Przepaść Macocha

photography, judy's world
Lustrzane Jeziorko

Jaskinie Punkvy znajdują się w Morawskim Krasie - tereny Czech. jednym z największych krasowych obszarów w Europie. Dobrze jest wcześniej zrobić rezerwację na zwiedzanie jaskini, my tego nie zrobiliśmy i mieliśmy 2,5 h czekania. Od kas do początku jaskini szliśmy 35-40 min powoli spacerkiem, robiąc po drodze zdjęcia. Wykupiliśmy wjazd kolejką na górę i w dół – 100 czeskich koron (osoba dorosła). Znajduje się tam Chata Macochy, w której można zjeść, napić się i ewentualnie skorzystać z toalety -10czk
Nie brakuje budek z pamiątkami, oczywiście kupiłam magnez na lodówkę do kolekcji tak jak z każdego zwiedzanego miejsca. Jest tu pomost widokowy, z którego widać przepaść Macochy. Gdy sobie o tym pomyślę to za każdym razem przypomina mi się pszczoła, która mnie tam użądliła jak robiłam zdjęcie no ale trudno zdarza się, chodziłam później z napuchniętą ręką...Moim zdaniem o wiele ładniejszy widok jest z dołu niż z góry, ale o tym  za chwilę.

Zjechaliśmy na dół i wreszcie mogliśmy wejść do środka. Zwiedzanie jaskini plus rejs łodzią motorową to koszt – 180CZK /osoba dorosła.
Jaskinie Punkvy zostały utworzone przez wody podziemnej rzeki Punkvy w osiadłym na dnie morskim wapieniu dewońskim. Woda tworzyła w nich jaskinie powoli przez miliony lat. Z góry zwisają stalaktyty, od dołu narastają stalagmity, a obie te formy w połączeniu tworzą słupy, czyli stalagnaty. Możemy również podziwiać ciekawe formacje naciekowe, przypominające na przykład ośnieżony świerk, wielbłąda, zająca, płaczącą wierzbę, sowy lub krasnoludki.

Najpierw szliśmy szlakiem suchym, którego długość ma 810m, po czym doszliśmy do punktu stycznego, w którym znajduje się olbrzymia i zapierająca dech w piersi Przepaść Macocha.

Jaskinie Punkvy przepaść Macocha, judys world
Przepaść Macocha

Jej nazwa wywodzi się z następującej legendy: Wdowiec ożenił się ponownie i przyprowadził chłopcu przybraną matkę czyli macochę. Po jakimś czasie macocha urodziła własnego syna, chciała by wszystko należało tylko do niego, więc zaplanowała pozbyć się pasierba. Wywabiła go do lasu by nazbierać owoców leśnych a gdy doszli na skraj przepaści zepchnęła go w dół. Chłopiec jednak miał szczęście bo chwycił się krzaków rosnących na ścianie przepaści. Usłyszeli i uratowali go drwale będący w pobliżu. Wieść we wsi szybko się rozeszła i ludzie za karę zepchnęli macochę w to samo miejsce. Od tamtej pory przepaść zwana jest Macochą.

Zwiedzamy dalej...
Następnie wsiadamy do łodzi motorowej i płyniemy przez wodne jaskinie Macochy rzeką Punkvą. Spływ odbywa się na odcinku 440 metrów. Częścią spływu jest krótki postój w Jaskini Masaryka gdzie na moment wychodzimy z łodzi. Odkrywcy znaleźli tu całe szkielety bobrów kiedyś zamieszkujących te rzeki. Udało mi się siedzieć na samym przodzie, dzięki czemu mogłam zrobić najciekawsze zdjęcia i filmiki. Za robienie zdjęć i filmów jest dopłata 40CZK . Musicie uważać, nie wychylać się by nie wypaść z łódki i czasami trzeba schylać się bo przez nieuwagę można uderzyć głową o skały.

rzeka punkvy
Rejs rzeką Punkvy

Wody całego 35- kilometrowego systemu jaskiniowego uchodzą wraz z Punkvą do Pustego Żlebu, którym wypłyniemy. Przepływamy północnym ramieniem tzw. Złego Syfonu i Czterdziestką na Skalne Mosty i wpływamy na pierwsze Bajkowe Jezioro gdzie pod wodą znajdują się Kozie Grzbiety-ostre stopnie skalne. Następnie wpływamy na drugie Bajkowe Jezioro, chodniki mają miejscami aż 15m szerokości a głębokość wynosi ok 6 metrów. Trzecie jeziorko zwane Smoczym ciągnie się wąskim korytarzem. Pokonujemy ostatnie odcinki spływu (rejs trwał ok 60min) i wraz z wodami Punkvy opuszczamy piękny oraz bardzo tajemniczy świat podziemi.

Pozostałe zdjęcia z trasy...