POLECAM

Reklama

Reklama

Ceneo

Reklama

Ruiny Pałacu w Tworkowie - Kraina Górnej Odry

Jestem zauroczona tym pięknym miejscem. Pałac znajduje się w miejscowości Tworków, w gminie Krzyżanowice w województwie śląskim. W ostatnich latach ruiny pałacu są odrestaurowywane i zabezpieczane, więc pałac nabiera blasku. 

Przód pałacu

Tył pałacu

Spacer dawnymi krużgankami i korytarzami pod arkadami oferuje podróż do czasów szlacheckich i pozwala na własnej skórze doświadczyć historii tego niezwykłego miejsca na dodatek przez cały czas zwiedzania byłam tylko ja i pan dbający o porządek w pałacu, który opowiedział mi troszkę o historii tego miejsca. 



Od marca można już korzystać z wieży pałacowej co mnie niezmiernie ucieszyło, na jej szczycie znajduje się taras widokowy położony 21metrów nad ziemią. Nad drzwiami wieży widnieje herb i piękne detale architektoniczne wzbogacające budynek, nad nimi widnieje napis Erbaur-1874 – budowa lub przebudowa, są różne informacje na temat chronologii tego miejsca. Pałac powstał prawdopodobnie w 1525 roku na fundamentach średniowiecznego zamku warownego. 


Wieża zamkowa w Tworkowie to jeden z elementów Szlaku Silesianka czyli transgranicznego projektu obejmującego 34 wieże i platformy widokowe w Euroregionie Silesia, po stronie polskiej i czeskiej.

Z góry zawsze wygląda wszystko lepiej, stąd dobrze widać wykonane już prace konserwatorskie, zabezpieczenia pałacu a z drugiej strony okolicę i górujący nad nią kościół. 







W kościele p.w. św. Piotra i Pawła znajduje się cenna ekspozycja bogato zdobionych sarkofagów rodziny von Reiswitz jednych z właścicieli zamku. Obok wieży rośnie drzewo, jedni twierdzą że to dąb inni, że to lipa, więc zdania są podzielone, w każdym bądź razie jedno jest pewne to drzewo ma 250 lat!!! Pan pracujący w tym miejscu przekazał mi kilka informacji na temat zagospodarowania tego obiektu. Trwają tu prace remontowe i są już wyznaczone miejsca kuchni, sali konsumpcyjnej dla gości itd. Jestem ciekawa końcowego efektu pomimo tego, iż osobiście bardzo podoba mi się pałac w takim stanie w jakim jest teraz. To wręcz wymarzone miejsce dla fotografów, idealne na sesję. W sąsiedztwie znajduje się przypałacowy park, przechadzając się lipową aleją można dotrzeć do małego stawku zasilanego wodą z bijącego spod ziemi źródła.

Wejście na teren obiektu i wieżę jest bezpłatne. W ramach podziękowania za informacje poczęstowałam miłego pana czekoladą, gdyż miałam ją akurat w swojej torbie, no oczywiście oprócz telefonu, aparatu i kamerki. :P

''Pałacowy Pan'' tak go nazwałam, polecił mi jeszcze odwiedzić Kapliczkę św.Urbana, nawigacja wskazała do niej 10 min. Jadąc drogą między polami na granicy między Tworkowem a Owsiszczami na niewielkim wzniesieniu stoi sobie samotnie mały murowany kościółek pod wezwaniem świętego Urbana (kościółek na Urbanku). 

Ołtarz główny zdobi obraz przedstawiający św. Urbana na tle pola a w oddali widać kościółek, obok niego są figury św. Floriana (opiekuna strażaków) i św. Sebastiana (patrona w zaraźliwych chorobach). Otacza go spokojna okolica, niedaleko rośnie brzeziński las, jest tu mały stawek, miejsce na ognisko i ławy ze stołami pod zadaszeniem. Na parkingu zmieści się kilka aut.


Przy białym kościółku rośnie dąb, który ma 300 lat, wiem to od ''Pałacowego Pana''.

Z drugiej strony są drewniane ławeczki, z pewnością przydatne podczas nabożeństw jak i do codziennych dłuższych refleksji.




Z tabliczek informacyjnych znajdujących się tuż obok wyczytałam, iż w miejscu gdzie rosną stare lipy, prawdopodobnie był cmentarz i grzebano tam parafian wyznania protestanckiego a w czasie epidemii cholery tych, którzy umarli na tę straszliwą chorobę.

Jak każde miejsce tak również kościółek ma swoją legendę do dziś żywą wśród mieszkańców.

''Według niej istnieje podziemny tunel, który zaczyna się w dawnej zamkowej ''piwnicy lodowej'' a kończy się obok kościółka w lasku brzezińskim, wyjście z tunelu przykryte jest wielkim kamieniem porośniętym trawą, który z roku na rok zapada się coraz głębiej. Znajdują się tam ponoć skarby lecz podziemne przejście zostało rzekomo zasypane.''

To piękne i wyciszające miejsce, polecam je odwiedzić gdy będziesz w pobliżu.

Zrobiłam również filmik i wrzuciłam go na YouTube, jeżeli chcesz obejrzeć kliknij tu -> Pałac w Tworkowie 


Copyright © 2021 Judy's World, Inc.(All Rights Reserved)



Komentarze

Reklama

Instagram judys_world_

Jeśli podobał Ci się mój wpis możesz pomóc w rozwoju bloga symbolicznym kosztem kawy.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Popularne posty

add