POLECAM

Reklama

Reklama

Ceneo

Reklama

Szlakiem Górnej Odry - Drewniana Kapliczka w Bukowie

Szlakiem Górnej Odry, kapliczka w Bukowie,

Zabytkowa drewniana Kaplica Matki Boskiej Różańcowej znajduje się w sołectwie Buków w gminie Lubomia w województwie śląskim i należy do szlaku architektury drewnianej.

Usytuowana jest na takim jakby rondzie tak zwanym ''Kaczym Rynku'', łączącym trzy ulice: Główną, Odrzańską i Strażacką. Jadąc do całkowicie innego miejsca mijałam dwa razy znak prowadzący do kaplicy i za trzecim razem w końcu tu zajechałam. Cieszę się bardzo z tego powodu, gdyż jest to piękne miejsce. Drewniane kościoły i kapliczki przyciągają mój wzrok, jestem ich miłośniczką.

Dwuczęściowe drzwi archaicznego kościółka ozdobione są okuciami kowalskimi a nad nimi widnieje data budowy – 1770r

Wewnątrz znajduje się skrzyniowy ołtarz, figura św. Izydora-patrona rolników, ławeczki, obraz Matki Boskiej Różańcowej i obraz św. Jana Napomucena. Dach pokryty jest gontem z sześcioboczną wieżyczką z latarnią a całość budowli została osadzona na metrowej podmurówce zabezpieczającą przed powodzią.

Buków leży nad brzegami Odry i w przeszłości miejscowość była niejednokrotnie zalewana przez rzekę. Obok kaplicy umieszczony jest słup z datami powodzi ilustrujący wysokość poziomu wody. W lipcu 1997 roku nawiedziła wioskę katastrofalna powódź stulecia (912cm na wskaźniku) zniszczone zostały wały, most na Odrze, zalany kościół i poważnie zniszczona kaplica. Po powodzi została ona całkowicie odrestaurowana, oddano do użytku nowy most, naprawiono wały a w celu ograniczenia skutków powodzi wybudowano zbiornik retencyjny ''Polder Buków''.

Piękne zachody słońca nad Odrą...



Copyright © 2021 Judy's World, Inc.(All Rights Reserved)


Komentarze

Reklama

Instagram judys_world_

Jeśli podobał Ci się mój wpis możesz pomóc w rozwoju bloga symbolicznym kosztem kawy.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Popularne posty

add